Wat is Google Analytics?

door Leon Korteweg
Screenshot Google Analytics realtime rapport

Google Analytics is een programma dat al sinds 2005 wordt ingezet om inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers op websites. Met een marktaandeel van ongeveer 85% is Google Analytics verreweg het populairste product op dit gebied. Iedereen kan Google Analytics gratis installeren op zijn of haar website. Alleen voor websites met meer dan tien miljoen hits per maand is een licentie nodig.

Google Analytics wordt doorgaans ingezet om te meten hoeveel conversie een website oplevert. Bijvoorbeeld hoeveel aanvragen, aankopen of evenement registraties een website heeft opgebracht. Op die manier kun je als website eigenaar inzicht krijgen wat de investering in je website én online campagnes oplevert en waar verbetering mogelijk is.

De gegevens die Google Analytics bevat zijn voor veel website-eigenaars nog onbekend terrein. Maar iedereen die over wat analysevaardigheden bezit kan concrete verbeteringen boven water krijgen die echt effect hebben op conversie en gebruikerservaring.

Voordelen van Google Analytics

Het is niet voor niets dat Google Analytics dé standaard is om bezoekgedrag te meten. Allereerst is Google Analytics gratis. Dat scheelt niet alleen kosten, maar ook gedoe in de opstart. Je hoeft geen betalingen of budget te regelen en kunt dus gelijk aan de slag. Google Analytics is gebruiksvriendelijker en rijker aan functies en features ten opzichte van concurrenten.

Het feit dat Google Analytics de standaard is, geeft op zichzelf ook al voordelen. De meeste marketeers en communicatiemensen zijn er in de basis al bekend mee. Dat is gunstig voor zowel werkgever als werknemer. Het bespaart de werkgever opleidingskosten omdat nieuwe werknemers waarschijnlijk al eens gebruik hebben gemaakt van Google Analytics. En als werknemer is de kans groot dat je Google Analytics kennis later in je carrière weer kunt inzetten.

Hoe werkt Google Analytics?

Om Google Analytics te gebruiken plaats je een klein stukje code op je website. Deze code meet bezoekers en slaat deze gegevens op. Google Analytics slaat geen persoonsgegevens op, zoals namen of adressen. Als Google Analytics goed is ingesteld worden zelfs IP adressen geanonimiseerd. Met de juiste instellingen voldoet Google Analytics aan de AVG.

Google Analytics maakt gebruik van een (first party) cookie. In dit cookie staat een willekeurig getal waarmee terugkerende bezoekers herkend kunnen worden.

Google Analytics rapporten

Google Analytics bevat talloze rapporten, waarvan een de volgende voor bijna iedere situatie wel relevant zijn:

  • Verkeersbronnen: Waar komen bezoekers vandaan voordat ze op je website uitkomen. Hebben ze je website direct ingetoetst, of zijn ze doorgestuurd uit Google? Zijn er misschien nog bezoekers doorgeklikt uit je e-mailnieuwsbrief? En wat hebben bezoekers uit je Facebook advertenties op je website gedaan?
  • Campagnes: Als je meerdere betaalde campagnes hebt lopen, wil je natuurlijk weten hoeveel bezoekers en hoeveel aanvragen die campagnes hebben opgeleverd. Google Analytics is dé tool om de kosten en prestaties van al je online campagnes te vergelijken.
  • Top Pagina’s: Welke pagina’s hebben mijn bezoekers het vaakst bekeken? Hier leren we wat onze bezoekers interessant en minder interessant vinden. In de toekomst kunnen we met deze kennis slimme keuzes maken welke content we produceren voor onze sites.
  • Landingspagina’s: Waar komen bezoekers binnen op mijn website? Google Analytics laat je zien wat de belangrijkste landingspagina’s zijn en hoe bezoekers reageren. Je zoekt makkelijk op waar je bezoekers snel afhaken, zodat je deze pagina’s kunt verbeteren.
  • Conversie: Wat levert mijn website op? Een van de belangrijkste vragen is wat de website aan bedrijfsresultaat heeft opgeleverd. Je ziet hoe de resultaten zich ontwikkelen over de maanden en jaren. Door de gegevens te analyseren vind je onderliggende oorzaken om stap voor stap aan betere conversie te werken.
  • Funnels: Hoe stromen bezoekers door je website heen? Het pad van binnenkomst naar conversie verloopt vaak over meerdere pagina’s en schermen. Maar op welk punt ervaren bezoekers de meeste frictie? Met behulp van een funnel rapport kun je ontdekken waar bezoekers uitvloeien, zodat je je inspanningen kunt richten op deze schermen.

Universal Analytics en Google Analytics 4

In oktober 2020 lanceerde Google een nieuwe versie: Google Analytics 4 (GA4). Dit is de toekomst van Google Analytics, alle doorontwikkeling zal hier plaatsvinden. Deze versie is zo fundamenteel anders dan de vorige dat je gegevens niet kunt meenemen van de oude naar de nieuwe versie. Upgraden naar deze versie is opnieuw beginnen met data verzamelen.

Google Analytics 4 is verder momenteel nog in ontwikkeling. Dat betekent dat niet alle functies op dit moment al beschikbaar zijn. Om deze redenen worden GA4 en Universal Analytics (de oude versie) op dit moment vaak naast elkaar ingezet. Door de twee versies naast elkaar te houden ben je goed voorbereid op de toekomst én kun je terugvallen op Universal Analytics waar dat nog nodig is.

Hulp nodig met Google Analytics?

Mijn naam is Leon Korteweg en ik help mensen zoals jij om de data rondom je website en online campagnes op orde te krijgen. Met de juiste getallen kun je beslissingen beter onderbouwen en krijg je meer grip op de uitkomst van die beslissingen. Zo werk je stap voor stap door naar een hogere conversie een een vloeiende gebruikerservaring. Benieuwd of het ‘klikt’?

Contact opnemen