Server-side tagging

Server-side tagging is een nieuwe technologie die helpt bij het verzamelen van betrouwbare gegevens in een tijd waar het gebruik van cookies steeds verder beperkt wordt. Gegevens worden via een eigen server naar programma’s als Google Analytics en Facebook Ads gestuurd. Door deze constructie worden gegevens niet meer afgevangen door adblockers en andere tracking preventie.

Server-side tagging instellen

Met de komst van server-side tagging in Google Tag Manager is de verwachting dat deze technologie door heel veel organisaties benut gaat worden. In mijn werk help ik marketeers zoals jij met inrichting en onderhoud van deze technologie. Maak een afspraak om de mogelijkheden te bespreken.

Maak een afspraak

Browsers en adblockers

De afgelopen jaren is er een trend gaande onder browsers om gebruik van cookies steeds verder te beperken. De browser Safari (33% marktaandeel in Nederland) gaat het strengste om met cookies. Third-party cookies worden inmiddels helemaal geblokkeerd. Dat wil zeggen dat advertentiecookies van Facebook en Google Ads hier niet meer werken. First-party cookies worden voor een groot deel beperkt in levensduur tot maximaal 1 week. Hieronder vallen de cookies van Google Analytics.

Maar Safari is niet de enige browser die het gebruik van cookies beperkt. Microsoft Edge (6% marktaandeel) en Firefox (3% marktaandeel) blokkeren third-party cookies ook. En Google heeft aangekondigd om third-party cookies eind 2023 uit te faseren in de Chrome browser. Met 51% marktaandeel is dit de grootste klapper. Met huidige trackingmethodes gaat de betrouwbaarheid van website gegevens hard achteruit. Server-side tagging is hiervoor de oplossing.

Voordelen van server-side tagging

Het belangrijkste voordeel van server-side tagging is dat je metingen beter bestand zijn tegen tracking preventie maatregelen, zoals geblokkeerde third-party cookies en adblockers. Gegevens worden eerst naar een eigen server verstuurd en niet naar servers van Google of Facebook. Hierdoor worden de gegevens niet meer afgevangen door adblockers en zijn third-party cookies niet meer nodig. Maar, het heeft nog veel meer voordelen. Bijvoorbeeld het verminderen van het aantal scripts op je website en het verbeteren van je website snelheid.

Verminder het aantal trackers in GTM (client-side)

Er zijn heel veel overeenkomsten in de gegevens die doorgaans naar Google en Facebook verstuurd worden. Doordat we niet meer rechtstreeks naar deze partijen sturen kunnen we veel scripts ontdubbelen. In theorie is één datastroom voldoende. Vanuit de server container kan deze datastroom gedupliceerd en doorgezet worden naar verschillende partijen. Hierdoor kan het aantal scripts op je site flink omlaag.

Verbeter de snelheid van je website

Veel website- en productteams zijn momenteel bezig hun project in lijn te krijgen met de Core Web Vitals, een set richtlijnen die de gebruiksvriendelijkheid van websites verbetert. Steeds vaker komen overvolle Tag Manager containers en marketingscripts naar boven als vertragende factoren op een website. Met server-side tagging kan de belasting op de site verminderd worden door datastromen samen te voegen en het aantal tags op de website terug te brengen.

Privacy en server-side tagging

Server-side tagging ontslaat je niet van de verplichting om zorgvuldig met data om te gaan. Integendeel; doordat datastromen via eigen servers lopen wordt het onmogelijk om na te gaan voor de buitenwereld waar die gegevens belanden. De kans op misbruik neemt toe. Maar, het heeft ook de potentie om privacy juist te verbeteren. Met server-side tagging kun je gegevens bewerken voordat ze naar partijen worden doorgestuurd, bijvoorbeeld door:

  • Gegevens alleen te delen na toestemming – dit is onder andere verplicht bij het versturen van gegevens naar advertentieplatformen voor remarketing.
  • IP-adressen helemaal te verwijderen
  • browsergegevens en andere ‘fingerprintable surfaces’ te wissen
  • ‘do-not-track’ instelling in de browser respecteren

Met server-side tagging krijg je als website eigenaar meer grip op de gegevens die je verstuurt naar partijen als Facebook en Google. Je krijgt de mogelijkheid om de privacy van je website bezoekers te verbeteren.

Hoe werkt het?

Wanneer je een server-side container maakt in Google Tag Manager zijn er een aantal belangrijke dingen waar je rekening mee wilt houden.

Google Tag Manager dubbel uitgevoerd

Server-side tagging kan je huidige (client-side) Google Tag Manager container niet vervangen. Je gebruikt twee containers naast elkaar: Een aan de voorkant van je site (client-side) en eentje aan de achterkant van je site (server-side). Google Tag Manager is dus in feite dubbel uitgevoerd.

Eigen server en domein nodig

Voor server-side Google Tag Manager is een eigen server nodig. Deze is het gemakkelijkste te regelen via Google Cloud Platform, maar het is ook mogelijk om een server bij een andere cloud aanbieder te gebruiken. Zo lang die maar voldoet aan de minimale systeemvereisten. Om alle voordelen van server-side te benutten is het nodig om een subdomein aan te maken en aan deze server te koppelen. Bijvoorbeeld gtm.jouwdomein.nl.

Een belangrijk punt is dat de server niet in beheer is van Google, maar onder jouw eigen verantwoording valt. Er is wat basiskennis nodig van cloud hosting en domeinen om server-side tagging in te stellen en te beheren.

Wat kost server-side tagging?

Je kunt server-side tagging uitproberen op een test server bij Google. Maar om dit op je site uit te rollen moet je een server huren. Voor een site met veel traffic wordt een opzet met drie servers aanbevolen die bij piekbelasting kan opschalen naar zes servers. De kosten hiervoor zijn ongeveer €120 per maand. In deze opzet kunnen ongeveer 50-200 hits per seconde verwerkt worden, afhankelijk van het aantal tags in de container.

Nu beschikbaar in Google Tag Manager

Server-side tagging is essentieel om de betrouwbaarheid van je gegevens op lange termijn veilig te stellen. Hulp nodig bij het instellen? Het is mogelijk om helemaal uit te besteden of het samen in te stellen via een ‘learning on the job’. Maak direct een afspraak om te starten.

Maak een afspraak