Een duurzame implementatie van Google Analytics begint bij een goede accountstructuur. Met een duidelijke indeling van je account houd je beter overzicht over welke websites en apps je in beheer hebt. Je houdt bovendien veel beter zicht op wie er toegang heeft tot je data. En iedereen in je organisatie kan snel bij de data, zonder tijdverlies door onnodig zoeken.
Wanneer Google Analytics slecht beheerd wordt, leidt dat meestal tot wildgroei met verschillende accounts, zonder goed centraal toezicht. Je loopt het risico om data te verliezen, omdat opeens niemand meer weet waar het account is gebleven (ja.. dit gebeurt echt!). Oud-collega’s hebben dan vaak jaren na hun afscheid nog toegang tot de gegevens in Google Analytics.
Dit is allemaal te voorkomen met een goed gestructureerd Google Analytics account. Of je nu een nieuw account wilt opzetten of je wilt orde scheppen in de chaos, in dit artikel leer je hoe je je Google Analytics account overzichtelijk inricht.
De accountstructuur van Google Analytics is opgedeeld in drie niveaus, namelijk accounts, properties en weergaves. Iedere organisatie heeft ten minste één account. Binnen dat account is plek voor één of meerdere properties.
De accountstructuur komt onder andere naar voren in de accountkiezer en in het beheerscherm.
Accounts staan aan de top van de account-structuur. Als je Google Analytics installeert, dan open je automatisch je eerste account. Binnen je account maak je properties aan voor je websites en apps.
Properties hangen als het ware onder je account. Een property in Google Analytics vertegenwoordigt een website en/of app. Een Google Analytics account kan tot wel 100 properties bevatten. Genoeg ruimte dus om alle websites binnen je organisatie in één account onder te brengen!
Er wordt in Google Analytics onderscheid gemaakt tussen twee type properties, namelijk ‘Universal Analytics’ (UA) properties en ‘Google Analytics 4’ (GA4) properties. Universal Analytics is de oude versie van Google Analytics. Sinds oktober 2020 heeft Google GA4 gelanceerd als toekomstig alternatief. GA4 is overigens nog steeds volop in ontwikkeling.
Op dit moment is het gangbaar om iedere website in beide versies uit te voeren. Iedere website krijgt dus twee Google Analytics properties, een UA property én een GA4 property.
‘Universal Analytics’ properties bevatten nog een derde niveau in de accountstructuur, namelijk weergaves. Weergaves zijn bedoeld om dezelfde data van één website te verwerken voor verschillende doeleinden. Dit is het beste uit te leggen aan de hand van voorbeelden.
De meest voorkomende toepassing van weergaves is in combinatie met een filter voor ‘intern verkeer’. Een filter voor intern verkeer wordt gebruikt om alle bezoeken vanuit de organisatie zelf weg te filteren, voordat ze in de rapporten belanden. In deze situatie wordt vaak een tweede weergave toegevoegd, genaamd ‘ruwe data’. Deze is bestemd als backup, voor het geval de filter verkeerd is geconfigureerd.
Een andere reden om meerdere weergaves in te richten kan zijn wanneer meerdere afdelingen dezelfde website delen. Bijvoorbeeld marketing en HR. In dit geval is het logisch om drie weergaves te maken:
Een andere toepassing van weergaves is wanneer een website meerdere talen op één domein bevat. Denk bijvoorbeeld aan de website van apple. Alle landensites staan op één domein, namelijk www.apple.com.
In zo’n situatie is het logisch om één overkoepelende weergave te maken voor het totaalplaatje. En om daarnaast per land een losse weergave te maken. Zo heeft de marketingafdeling van dat land snel inzicht in de prestaties van die specifieke landensite.
Google Analytics 4 properties bevatten op dit moment geen weergaves. Het is onduidelijk of dat in de toekomst nog gaat komen.
Hier zijn enkele tips voor een goede opzet van je Google Analytics account.
Het is heel eenvoudig om meerdere accounts aan te maken. Veel mensen maken voor iedere nieuwe website een nieuw Google Analytics account aan. Dit heeft een aantal nadelen:
In sommige gevallen is het onvermijdelijk om meerder accounts te hebben:
Heb je last van wildgroei en wil je accounts samenvoegen? Dit is mogelijk! Hiervoor moet je onderliggende properties verhuizen naar één centraal account. Hiervoor heb je minimaal ‘Beheerder’ bevoegdheden nodig in zowel het bron-account als doel account.
Je vindt deze optie in de Beheerder onder ‘Property-instellingen’ en dan ‘Property verplaatsen’.
Geef je een Google Analytics account dezelfde naam als je organisatie. Mijn Google Analytics account heet bijvoorbeeld ‘Leon Korteweg’ en niet mijn domeinnaam ‘www.leonkorteweg.nl’.
Google Marketingplatform is de overkoepelende productnaam voor de softwarebundel waar Google Analytics onderdeel van is. Net als dat MS Word onderdeel is van Microsoft Office is en Adobe Photoshop onderdeel is van Adobe Creative Suite.
Je kunt Google Analytics aan je Marketingplatform account koppelen. Hiermee ‘claim’ je het Google Analytics account voor jouw organisatie. Zo voorkom je dat je account per ongeluk aan de verkeerde organisatie wordt gekoppeld.
Bij het instellen van een goede accountstructuur zijn een aantal instellingen belangrijk:
Data-gedreven werken begint bij het verzamelen van betrouwbare data. In mijn werk help ik mensen zoals jij om dit goed op orde te krijgen. Benieuwd of het ‘klikt’? Neem contact op voor een vrijblijvende belafspraak.
Contact opnemen